Τι χρειάζεται για μια Άδεια Λειτουργίας

Το πιο συχνό ίσως ερώτημα που μου κάνουν είναι τι χρειάζεται για μια Άδεια Λειτουργίας. Δηλαδή τι πρέπει να κάνω, να ξέρω όσο ψάχνω για τον χώρο που θα στεγάσει την επιχείρηση. Είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζουμε εκ των προτέρων αν ένα μαγαζί βγάζει Άδεια και μετά να μπούμε στην διαδικασία να το νοικιάσουμε. Στην συνέχεια θα δούμε πως πρέπει να κινηθούμε πριν νοικιάσουμε μαγαζί για Κατάστημα Υγειονομικού Ενδιαφέροντος ή άλλη παρεμφερή δραστηριότητα.

Προδιαγραφές

Οι προδιαγραφές είναι το Α και το Ω για βρούμε τον κατάλληλο χώρο. Οπότε, χρειάζεται καταρχήν να αποφασίσουμε τι θέλουμε να κάνουμε. Γιατί, για παράδειγμα, άλλες είναι οι προδιαγραφές που έχει ένα καφέ και άλλες προδιαγραφές που έχει ένα εστιατόριο. Αν και πλεόν με την Υγειονομική Διάταξη που ισχύει δεν υπάρχουν τα λεγόμενα ελάχιστα τετραγωνικά μέτρα, δεν μπορούν όλες οι δράστηριότητες να χωρέσουν σε όλα τα καταστήματα.
Έτσι ας δούμε ποια είναι τα βήματα που θα πρέπει να ακολουθήσουμε. Πρώτα απόλα θα πρέπει να αποφασίσουμε τι θέλουμε να προσφέρουμε. Θέλουμε καφέ, ποτά, φαγητά, γλυκά, πίτες, τοστ; Ένα από αυτά τα είδη; Περισότερα είδη; Κάνουμε μια λίστα και ανάλογα βλέπουμε σε ποια κατηγορία είμαστε και ποια ακριβώς δραστηριότητα θα κάνουμε. Πάραδειγμα: αν θέλουμε να προσφέρουμε πιτοειδή και τοστ, τότε η Άδεια Λειτουργίας μας θα είναι “Επιχειρήση μαζικής εστίασης παρασκευής και διάθεσης πρόχειρου γεύματος (Αναψυκτήριο)” . Εδώ πρέπει να αναφέρω ότι επειδή οι κατηγορίες της Υγειονομικής Διάταξης είναι γενικές, χρειάζεται να αναφέρουμε και ακριβώς την δραστηριοτήτα με βάση τον διαχωρισμό που ειχε η προηγουμενη Υγειονομική διάταξη (Αναψυκτήριο στο παράδειγμα μας).
Στην συνέχεια αποφασίζουμε αν τα προϊόντα που θα προσφέρουμε θα τα παρασκευάζουμε οι ίδιοι ή αν θα τα προμηθευόμαστε από άλλες (νόμιμες) επιχειρήσεις και αν θα τα προσφέρουμε σε καθίμενους ή περαστικούς πελάτες. Έτσι γνωρίζοντας αυτά τα τρία πράγματα έχουμε μία καλή εικόνα για το τι ψάχνουμε. Στο παράδειγμα μας αν αποφασίσουμε ότι απλά θα ψήνουμε τις πίτες και θα τις πουλάμε μόνο σε περαστικούς πελάτες, τότε θα χρειαστούμε ένα σχετικά μικρό χώρο. Αν όμως αποφασίσουμε ότι θα τα φτιάχνουμε όλα εμείς και θα έχουμε τραπεζοκαθίσματα, τότε χρειάζεται σαφώς μεγαλύτερος χώρος.
Σίγουρα σε αυτό το στάδιο δεν χρειάζεται να ξέρουμε ακριβώς πως θα διαμορφωθει το μαγαζι και ακριβώς ποιοι χώροι θα το αποτελούν, αλλά πρέπει να έχουμε μία τάξη μεγέθους για την δραστηριότητα που θέλουμε να κάνουμε.

 Νομιμότητα Χώρου

Ένα πολύ σημαντικό στοιχείο που πρέπει να ξέρουμε πριν κάνουμε οποιαδήποτε κίνηση για να βγάλουμε Άδεια Λειτουργίας είναι να εξετάσουμε το κατά πόσο νόμιμος είναι ο χώρος. Αυτό γίνεται με το να αντιπαραβολή των αρχιτεκτονικών σχεδίων της πολεοδομίας (κατόψεις και τομές) με την πραγματική κατάσταση, δουλειά που αναλαμβάνει ένας μηχανικός που γνωρίζει από Πολεοδομική Νομοθεσία και τις προδιαγραφές για μια  Άδεια Λειτουργίας.
Πως βρίσκουμε αυτά τα σχέδια; Προφανώς στην Πολεοδομία. Ξέροντας τον Αριθμό Οικοδομικής Άδειας κάνουμε μία αίτηση και πέρνουμε αντίγραφα της Οικοδομικής Άδειας (στέλεχος και τοπογραφικό), κατόψεις των χώρων που μας ενδιαφέρουν και μία τομή.
Πολλές φορές αυτά τα στοιχεία αυτά τα έχει ο ιδιοκτήτης καταστήματος, όποτε γλυτώνουμε την διαδικασία της πολεοδομίας, αλλά να τονίσω ότι χρειαζόμαστε σχέδια θεωρημένα από την πολεοδομία και όχι μια απλή κάτοψη – αποτύπωση ιδιώτη μηχανικού.  Επίσης, να τονίσω, οτι είναι υποχρέωση του ιδιοκτήτη να μας παραχωρήσει όλα τα απαραίτητα στοιχεία για να κάνουμε την έρευνα μας.
Αφού έχουμε τα σχέδια της Πολεοδομίας κάνουμε μια αυτοψία στον χώρο για να διαπιστώσουμε αν υπάρχουν αυθαιρεσίες. Οι περιπτώσεις είναι ουκ ολίγες. Πατάρια που δεν έχουν δηλωθεί, χώροι που έχουν κλείσει ή έχουν αλλάξει χρήση, καταστήματα που διαχωρίστηκαν ή ενώθηκαν, η λίστα δεν έχει τελειωμό. Για να μπορέσουμε να πάρουμε Άδεια Λειτουργίας θα πρέπει όλες αυτές οι αυθαιρεσίες (αν υπάρχουν φυσικά) να ρυθμιστούν. Υπάρχουν τρόποι να ρυθμιστούν οι παρανομίες και να έχουμε ένα νόμιμο κατάστημα, σε αυτό το άρθρο αναφέρουμε τις κυριότερες και πως με τον Ν. 4178/2013 μπορούμε να τις τακτοποιήσουμε. Για την τακτοποιηση (αν χρειαζεται φυσικα) ειναι σημαντικο να ξέρουμε το κόστος, το ποιος θα το επιβαρυνθει και πόσο χρόνο θα χρειαστει η διαδικασία της τακτοποίησης.
Επίσης , μιας και είμαστε σε πολεοδομικά θέματα θα πρέπει να τσεκάρουμε αν χρήσεις γης επιτρέπουν την δραστήριότητα που θέλουμε στην περιοχή που μας ενδιαφέρει. Η βεβαίωση  χρήσεων γης εκδίδεται από την πολεοδομία, αλλά συνήθως μπορούμε να έχουμε μία προφορική απάντηση για το αν επιτρέπεται ή όχι.
Κλείνοντας, να επαναλάβω ότι πριν να πάμε να βγάλουμε μία Άδεια Λειτουργίας χρειάζεται να κατασταλάξουμε στο τι θέλουμε να κανουμε και να ερευνήσουμε το κατά πόσο νόμιμο πολεοδομικά είναι το κατάστημα που θέλουμε να νοικιάσουμε.
Από την στιγμή που θα βεβαιωθούμε ότι δεν υπάρχει πρόβλημα με τα παραπάνω νοικιάζουμε το καταστημα και αρχίζουμε να βλέπουμε για την διαμόρφωση του χώρου, τις κουζίνες, τα WC, τα τραπεζοκαθίσματα, μιας και αν έχουμε καλυφθεί με την συναίνεση και την νομιμότητα, σπάνια κολλάμε στην διαμόρφωση και τις άλλες επιμερους προδιαγραφές του εκάστοτε καταστήματος.

Σχόλια

Τεχνικό Γραφείο | Μαυροειδής Ε. Ιωάννης | Since 2010
Καζάνη 40, Αγιος Νικόλαος
Δευτέρα-Παρασκευή 9:00-17:00
Τηλ: 6974832050
email: mavros.g@hotmail.com

Διαβάστε επίσης στο Blog μας

Πυροπροστασία για Καταστήματα Υγειονομικού Ενδιαφέροντος

Νομοθεσία ΕΟΤ

Άδεια Λειτουργίας Καταστήματος Υγειονομικού Ενδιαφέροντος – Διαδικασία Γνωστοποίησης

Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ)

Τα συχνότερα λάθη στις εγκαταστάσεις θέρμανσης κατοικιών